Dzień w przedszkolu
RAMOWY ROZKŁAD DNIA
grupy młodsze (trzylatki i czterolatki)
Podstawa programowa jest realizowana w godz. 08.00 – 13.00
I. godz. 7.00 – 9.00
- schodzenie się dzieci – stosowanie form powitania, rozmowy indywidualne z rodzicami na temat przebiegu procesu adaptacji ich dzieci,
- zabawy wg pomysłów dzieci: indywidualne, w parach, dowolnie dobranych grupach z wykorzystaniem dostępnych zabawek, układanek, gier itp. lub inspirowane przez nauczyciela zabawy ze śpiewem lub naśladowcze,
- zabawa ruchowa lub krótkie ćwiczenia ruchowe o zróżnicowanej dominującej formie ruchu, czynności higieniczne niezbędne przed posiłkiem. Nakrywanie do śniadania z udziałem dzieci dyżurnych ( 4 – latki),
- 8.30 – 9.00 śniadanie. Przestrzeganie zasad kulturalnego zachowania w trakcie jedzenia, samodzielne sprzątanie po posiłku (4 – latki).
II. godz. 9.00 – 11.30
- 3 – latki zabawy spontaniczne indywidualne, dzieci chętne kilkuminutowy udział w zabawach organizowanych przez nauczycielkę: zabawy ruchowe ze śpiewem, słuchanie piosenek śpiewanych przez nauczycielkę, pląsy przy muzyce, ilustrowanych treści literackich, recytacji, prace plastyczno – konstrukcyjne itp.
- 4 – latki – aktywność intelektualna, plastyczno-konstrukcyjna, językowa, artystyczna organizowana przez nauczyciela w formie zajęć dydaktycznych, sytuacji edukacyjnych, wycieczek itp.
- zajęcia dodatkowe: np. religia, rytmika,
- zabawy swobodne dzieci wg pomysłów w małych zespołach,
- zabawy spontaniczne na placu przedszkolnym, organizowane przez nauczyciela, spacery obserwacje przyrody i otoczenia itp.,
- 11.30 – 12.00 – przygotowanie do obiadu – przestrzeganie konieczności niezbędnych czynności higienicznych przed posiłkiem, nakrywanie do stołu przez dyżurnych. Obiad.
III. godz.12.00 – 14.00
- leżakowanie: wyciszenie dzieci za pomocą wybranych technik relaksacyjnych,
- słuchanie muzyki relaksacyjnej, bajek na płycie CD lub czytanych przez nauczyciela,
- 14.00 – 14.30 podwieczorek
IV. godz. 14.30 -16.30
- aktywność własna dzieci, stwarzanie możliwości do udziału dzieci chętnych w proponowanych przez nauczyciela zabawach plastyczno – konstrukcyjnych, literackich, umysłowych,
- praca indywidualna,
- zabawy dowolne w sali ( korzystanie z wyposażenia kącików zabawowych – przyzwyczajanie do czynności porządkowych po skończonej zabawie ) oraz na placu przedszkolnym,
- kontakty z rodzicami, informowanie o postępach ich dzieci, funkcjonowaniu w grupie,
- rozchodzenie się dzieci do godz.16.30.
RAMOWY ROZKŁAD DNIA
Grupy starsze (pięciolatki i sześciolatki)
Podstawa programowa jest realizowana w godz. 08.00 – 13.00
I. godz. 6.30 – 9.00
- schodzenie się dzieci – stosowanie form powitania, rozmowy z rodzicami z inicjatywy nauczyciela lub rodziców,
- zabawy wg pomysłów dzieci: indywidualne, w parach, dowolnie dobranych grupach z wykorzystaniem dostępnych zabawek, układanek, gier itp. lub inspirowane przez nauczyciela,
- indywidualna realizacja zadań edukacyjnych, dodatkowe działania edukacyjne dla dzieci o indywidualnych potrzebach edukacyjnych i dzieciom zdolnym,
- zabawa ruchowa lub krótkie ćwiczenia ruchowe, czynności higieniczne niezbędne przed posiłkiem. Nakrywanie do śniadania z udziałem dzieci dyżurnych,
- 8.30 – 9.00 śniadanie. Przestrzeganie zasad kulturalnego zachowania w trakcie jedzenia, samodzielne sprzątanie po posiłku.
II. godz. 9.00 – 11.30
- aktywność intelektualna, plastyczno-konstrukcyjna, językowa, artystyczna organizowana przez nauczyciela w formie zajęć dydaktycznych, sytuacji edukacyjnych, wycieczek itp.,
- zabawy swobodne wg zainteresowań dzieci,
- zabawy spontaniczne na placu przedszkolnym, organizowane przez nauczyciela, spacery obserwacje przyrody i otoczenia itp.,
- 11.30 – 12.00 – przygotowanie do obiadu – przestrzeganie konieczności niezbędnych czynności higienicznych przed posiłkiem, nakrywanie do stołu przez dyżurnych. Obiad.
- realizacja zajęć dodatkowych: katecheza katolicka i prawosławna, język angielski.
III. godz.12.00 – 14.00
- wyciszenie dzieci za pomocą wybranych technik relaksacyjnych,
- zabawy czytelnicze, słowotwórcze z nauczycielką, kształcenie słuchu fonematycznego. Praca indywidualna z dzieckiem,
- 14.00 – 14.15 podwieczorek.
IV. godz. 14.15 -16.30
- aktywność własna dzieci, stwarzanie możliwości do udziału dzieci chętnych w proponowanych przez nauczyciela zabawach plastyczno – konstrukcyjnych, literackich, umysłowych,
- kontynuowanie prac rozpoczętych w ciągu dnia,
- praca indywidualna z dziećmi wymagającymi wsparcia w określonych obszarach,
- utrwalanie treści poznanych w ciągu dnia, np. piosenek, wierszy,
- zabawy spontaniczne w sali oraz na placu przedszkolnym,
- kontakty z rodzicami, informowanie o postępach ich dzieci, funkcjonowaniu w grupie,
- rozchodzenie się dzieci do godz.16.30.